Reklama
Reklama

Jakie zawody będą potrzebne na rynku pracy? MEN opublikowało prognozę

Automatyk, elektromechanik, monter nawierzchni kolejowej i ponad trzydzieści innych zawodów znalazło się w prognozie zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym oraz wojewódzkim rynku pracy. Czy te wykazy będą miały bezpośredni wpływ na ofertę kształcenia w Polsce?

Prognoza zapotrzebowania na krajowym rynku pracy. Wpływ na szkoły

Ministerstwo Edukacji Narodowej po raz siódmy ogłosiło prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Takie zestawienie ma wskazać, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta kształcenia młodych ludzi w Polsce. W związku z nowelizacją przepisów prawa oświatowego samorządy otrzymają na 2026 rok zwiększoną  kwotę potrzeb oświatowych dla szkół, które kształcą w zawodach z prognozy. Placówki oświatowe mogą jeszcze dostosować swoją ofertę edukacyjną na rok szkolny 2025/2026. 

Prognoza zapotrzebowania na krajowym rynku pracy w 2025 r. zawiera wykaz 35 zawodów o szczególnym znaczeniu dla rozwoju państwa. To m.in.: 

  • automatyk,
  • betoniarz-zbrojarz,
  • dekarz oraz technik dekarstwa,
  • elektromechanik, elektryk, technik elektromobilności, technik elektryk oraz technik energetyk, 
  • mechatronik, 
  • monter konstrukcji budowlanych i monter stolarki budowlanej,
  • operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych,
  • technik montażu i automatyki stolarki budowlanej,
  • monter nawierzchni kolejowej, technik elektroenergetyk transportu szynowego oraz technik transportu kolejowego. 

Opiekun osoby starszej - nowy zawód na liście krajowej

Po raz pierwszy na liście krajowej zapotrzebowania na pracowników szkolnictwa branżowego pojawił się zawód z poziomu szkoły policealnej: opiekun osoby starszej i opiekun w domu pomocy społecznej. 

Według szacunków w 2050 r. aż 32,7 proc. populacji Polski będą stanowiły osoby po 65. roku życia. Raport Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego dla opieki zdrowotnej i pomocy społecznej potwierdza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów, którzy będą świadczyli usługi asystenckie oraz opiekuńcze dla tej grupy. 

Najbardziej potrzebne zawody w województwach

"W 2025 r. po raz pierwszy w części wojewódzkiej pojawiły się wykazy zawodów szkolnictwa branżowego, dla których jest prognozowane szczególnie istotne zapotrzebowanie na pracowników na poszczególnych wojewódzkich rynkach pracy, które obejmują wszystkie zawody z części krajowej oraz po jednym zawodzie będącym specjalizacją regionalną w danym województwie" - informuje resort edukacji w oficjalnym komunikacie. 

Wspomniane specjalizacje regionalne odnoszą się do różnych branż. W województwie zachodniopomorskim wskazano, że zapotrzebowanie dotyczy techników elektroautomatyków okrętowych, a w woj. warmińsko-mazurskim - techników przemysłu jachtowego.

Natomiast w woj. pomorskim, woj. lubuskim oraz woj. kujawsko-pomorskim wyjątkowo potrzebni mają być technicy urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Małopolska powinna postawić na kształcenie techników elektroników, woj. mazowieckie na techników elektroniki informatyki medycznej, a woj. podkarpackie na techników mechaników lotniczych. 

Specjalizacja regionalna związana z technikami szerokopasmowej komunikacji elektronicznej ma dotyczyć woj. śląskiego. Zgodnie z prognozą technicy podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny mają być potrzebni w woj. dolnośląskim, a technicy technologii żywności w woj. lubelskim i woj. opolskim. 

Technik agrobiznesu to specjalizacja regionalna wskazana dla woj. podlaskiego, a technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki to woj. świętokrzyskie. Na kształcenie techników aranżacji wnętrz powinno postawić woj. wielkopolskie, a woj. łódzkie na techników przemysłu mody. 

Jak jest opracowywana prognoza zapotrzebowania na pracowników?

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych. Zostały one opracowane na podstawie:

  • statystyki publicznej (Główny Urząd Statystyczny), 
  • danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, 
  • Systemu Informacji Oświatowej. 

Wzięto pod uwagę opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji oraz ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.

Źródło: gov.pl

Zobacz też:

100 tys. na zajęcia dla dzieci i młodzieży. Ruszył program Orlenu

Za dużo nauki i sprawdzianów? 40 proc. dzieci uważa, że nie czuje się szczęśliwe

Zmiany w 800 plus w 2025 roku. ZUS zapowiada kontrole obowiązku szkolnego

INTERIA.PL