Reklama
Reklama

Czego nie potrafią ósmoklasiści? Wyniki egzaminu pokazały jasno

Wyniki egzaminu ósmoklasisty 2025 znane są już od 4 lipca, ale teraz CKE opublikowało sprawozdanie, z którego jasno wynika, jakie braki mają absolwenci szkół podstawowych. Centralna Komisja Egzaminacyjna wydała także jasne rekomendacje dla uczniów i nauczycieli szkół podstawowych. Jakie braki obnażył egzamin ósmoklasisty 2025? 

Umiejętności językowe przerażają - język polski na egzaminie ósmoklasisty 2025

Wiemy, że z każdego egzaminu uczniowie uzyskali średnio:  

  • 64 proc. punktów - język polski,   
  • 50 proc. punktów - matematyka,   
  • 70 proc. punktów - język angielski,  

Co jednak sprawiło im najwięcej kłopotu w arkuszach egzaminacyjnych? Z języka polskiego poprawność językowa, gramatyczna oraz interpunkcyjna uczniów jest szokująca. Ósmoklasiści najczęściej popełniali błędy fleksyjne, składniowe, leksykalne, frazeologiczne, stylistyczne. Ortografia również okazała się ich nie najlepszą stroną, ponieważ popełniane przez nich błędy dotyczyły błędnego zapisu partykuły nie z różnymi częściami mowy, wyrazów z u - ó, ż - rz, h - ch, wyrazów wielką i małą literą, szczególnie w zapisie tytułów książek czy nazw własnych, samogłosek nosowych ą, ę w końcówkach fleksyjnych rzeczowników, partykuły by z różnymi częściami mowy, przyimków z różnymi częściami mowy.  

Z interpunkcją nie jest wcale lepiej, a tutaj szczególnie błędy były widoczne na przykładach wypracowań. Uczniowie nie oddzielali przecinkiem imiesłowowego równoważnika zdania od zdań składowych, nie rozdzielali przecinkiem zdań składowych w zdaniu złożonym, nie wydzielali przecinkami wtrąceń, nadużywali przecinków w zdaniach pojedynczych i złożonych albo wstawiali przecinki w niewłaściwych miejscach, pomijali kropki, przecinki, myślniki lub ich nadużywali w zapisie dialogów, pomijali znak zapytania w zapisie pytań.  

Warto dodać, że w zadaniu 10. zaledwie 23 proc. zdających potrafiła prawidłowo użyć przecinka. Co to oznacza? Większość uczniów stawiała przecinek w nieodpowiednim miejscu lub w końcowej granicy wystąpienia. Wskazanie formy gramatycznej czasownika udało się tylko 39 proc. zdających, natomiast 45 proc. z nich potrafiło wskazać właściwego rodzaju zdania w zadaniu 16.. Co ciekawe tworzenie wypowiedzi, czyli ogłoszenia też wypadło słabo, ponieważ wykonało je 38 proc. zdających.  

Egzamin ósmoklasisty z matematyki – bariera nie do pokonania?

Zadania na egzaminie ósmoklasisty z matematyki nie były bardzo łatwe ani bardzo trudne dla zdających. Jednak w zadaniach zamkniętych najtrudniejsze było zadanie 7., które rozwiązało zaledwie 37 proc. uczniów. Czego ono dotyczyło? W zadaniu absolwenci podstawówek musieli ustalić znak wartości jednego z wyrażeń oraz porównać wartości dwóch danych wyrażeń. Zadanie opierało się to na odpowiedzi prawda-fałsz.  

W części zadań otwartych dla ósmoklasistów najtrudniejsze okazało się zadanie 17., z zakresu wykorzystania i interpretowania reprezentacji, ponieważ obliczeń dokonało tylko 45 proc. zdających. Uczniowie mieli za zadanie ułożyć poprawne równanie z jedną niewiadomą, a następnie przekształcić je tak, aby otrzymać poprawny wynik.  

Jak podkreśla CKE, arkusz egzaminacyjny był trudniejszy niż w trzech poprzednich latach za sprawą sześciu zamiast czterech zadań otwartych. Co sprawiło uczniom trudności? Operowanie wyrażeniami, rozwiązywanie równań, a zwłaszcza samodzielne ich układanie, zgodnie z podanymi warunkami zadania, szczególnie z algebry i geometrii. W zadaniach otwartych uczniowie nie podejmowali prób ich rozwiązania lub popełniali proste błędy rachunkowe.  

Co z językiem angielskim? Środki językowe najtrudniejsze

Arkusz wymagał przede wszystkim znajomości odpowiednich środków leksykalnych, głównie struktur gramatycznych. Najtrudniejsze zadanie w arkuszu dotyczyło sformułowania odpowiedzi, tylko 26 proc. zdających potrafiło stworzyć pytania w czasie Past Simple. Pozostali używali niewłaściwych czasów, np. Past Continuous lub Past Perfect, ale też nie potrafili uzupełnić luki w zdaniu wyrażeniem przymiotnikowym, zapominali również o apostrofie lub umieszczali go w niewłaściwym miejscu.  

Poza tym zdający nie zwracali uwagi na kontekst całego zadania, a udzielali odpowiedzi na podstawie pojedynczych zdań. Zasób środków językowych uczniów, w tym m.in. zwrotów grzecznościowych również wymaga wzbogacenia. Jednak tegoroczny egzamin ósmoklasisty wskazuje, że największą trudność sprawiło uczniom tworzenie form pytających, jak również przestrzegania podanego limitu wyrazów w wypowiedzi pisemnej. 

Źródło: cke.gov.pl.  

Zobacz też:

Jak dodać legitymację szkolną do mObywatela? Wyjaśniamy krok po kroku

Rewolucja na języku polskim. MEN podało nową listę lektur obowiązkowych

Ważne dla maturzystów i ósmoklasistów. Zmiana w terminach egzaminów próbnych

INTERIA.PL