Szkoły źle uczą plastyki i muzyki. Szykują się rewolucyjne zmiany?
Nauczyciele wystąpili do MEN z petycją zmiany podstawy programowej, ale też stworzeniem nowego przedmiotu szkolnego. Czy ich pomysł wejdzie w życie po planowanej na przyszły rok reformie, a na uczniów czeka rewolucja?
Od wielu lat przedmioty artystyczne w szkołach są marginalizowane w porównaniu do innych dziedzin. Z tego powodu nauczyciele plastyki oraz muzyki stworzyli petycję skierowaną do Ministry Edukacji Barbary Nowackiej, co wzbudziło wiele dyskusji i pytań. Jakie są postulaty pedagogów?
Nauczyciele swoją petycję z propozycją zmian argumentują nie tylko doświadczeniem zawodowym, ale też opierają ją na podstawie rozmów z uczniami. Co więcej, nauczyciele powołują się także na to, że do tej pory MEN nigdy nie określił dokładnie roli sztuki w procesie nauczania, ale także nie dostrzegł korzyści jakie ze sobą niesie. W treści petycji można przeczytać, że sztuka jest osobnym, ale i uniwersalnym językiem, dzięki któremu można porozumieć się na całym świecie oraz zbierać doświadczenia innych kultur.
W petycji do MEN znalazło się kilka istotnych propozycji zmian, po pierwsze zmiana podstawy programowej i stworzenie przedmiotu o nazwie sztuka łączącego w sobie plastykę, muzykę oraz teatr. Pedagogowie proponują holistyczne kształcenie uczniów na podstawie interdyscyplinarności tych dziedzin. W efekcie uczniowie mają wykazywać się twórczym myśleniem, samodzielnością i wysokim poczuciem estetyki.
Pada także inicjatywa stworzenia kanonu dzieł sztuki, które będą zaledwie pomocą dydaktyczną dla nauczycieli, dzięki której przedstawią oni uczniom dzieła o znaczeniu narodowym oraz światowym. Petycja zawiera też sugestię zwiększenia liczby godzin przeznaczonych na edukację artystyczną i nie chodzi tutaj tylko o plan zajęć, ale przede wszystkim rozszerzenie potencjalnego przedmiotu sztuka w programach na wszystkie klasy szkoły podstawowej lub stworzenia zajęć w formie fakultetów.
Ponadto nauczyciele postulują stworzenie pracowni plastycznej w każdej szkole, przemyślenia systemu oceniania z przedmiotów artystycznych, które nigdy nie jest oparte na systemie testowym. Dodatkowo w petycji poruszona zostaje kwestia podnoszenia kwalifikacji pedagogów uczących edukacji artystycznej i zwracanie uwagi na szybki oraz łatwy proces ich kształcenia, który najczęściej odbywa się online w krótkim czasie. Tak uzyskany dyplom z zakresu szeroko rozumianej sztuki ma niewielką wartość merytoryczną, w porównaniu z gruntownie oraz kierunkowo wykształconymi specjalistami z zakresu edukacji artystycznej.
Ministerstwo otrzymało też postulat dotyczący zapoznania się z neuroestetyką i neurosztuką, czyli badaniami naukowymi z zakresu neurodydaktyki. Dzięki temu MEN o wiele lepiej zrozumie postulowane zmiany, ale też pozytywny wpływ sztuki na mózg człowieka.
Tutaj znajduje się treść petycji nauczycieli skierowana do MEN: Petycja w sprawie zmian w kształceniu w zakresie plastyki
Według zapowiedzi MEN na przełomie kwietnia i czerwca bieżącego roku ma powstać podstawa programowa skierowana do szkół podstawowych, która według ministerialnych zapewnień powinna wejść w życie od 2026 roku. W planach MEN ma także zmianę podstawy programowej dla szkół ponadpodstawowych, ale czy w tych reformach politycy wezmą pod uwagę głos nauczycieli przedmiotów artystycznych?
Źródło: petycjeonline.com, edukacja.dziennik.pl
Zobacz też:
"Dzień dobry, Panie Leszczu". Zabawne przejęzyczenia w SMS-ach
Niezwykłe jezioro na Dolnym Śląsku. Te wyspy pojawiają się i znikają...
Już niedługo pojawią się w miastach. Okazuje się, że nie warto ich tępić