Nie mogą się oderwać. Młodzi w pułapce streamingu i social mediów
W ostatnim kwartale 2024 roku 83 proc. polskich dzieci w wieku od 7 do 14 lat korzystało z internetu. Ponad 91 proc. z nich przynajmniej raz dziennie zalogowało się w sieci i spędziło tam blisko 4,5 godziny. Dane pochodzą z raportu "Internet dzieci". Sprawdź, czego tam szukały i jakie treści wybierały.
"Internet dzieci. Raport z obecności dzieci i młodzieży w internecie" pokazuje skalę i rodzaje aktywności młodego pokolenia Polaków w sieci. Opracowali go eksperci z Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania pedofilii, Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, organizacji Polskie Badania Internetu - PBI oraz Gemiusa.
Dostarcza on "niezbite dowody, które sprawiają, że od teraz nikt nie ma już podstaw, by twierdzić, że dzieci w mediach społecznościowych nie ma. Publikacja ta rozpoczyna inicjatywę stałego monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie i stanowić będzie papierek lakmusowy społecznej odpowiedzialności firm, instytucji i każdego z nas. Dane te będziemy raportować cyklicznie, co pozwoli weryfikować skuteczność działań mających na celu ochronę dzieci i młodzieży" - podkreśla Magdalena Bigaj, jedna z autorek analizy.
Według badania Mediapanel w ostatnim kwartale 2024 roku 83 proc. polskich dzieci w wieku od 7 do 14 lat korzystało z internetu. Skalę zjawiska jeszcze lepiej oddają liczby - to 2,74 mln osób. Co więcej najmłodsi internauci używają sieci znacznie częściej niż starsze grupy wiekowe. Ponad 91 proc. z nich przynajmniej raz dziennie połączyło się z internetem i spędziło tam blisko 4,5 godziny. Większość wykorzystywała do tego celu telefon lub tablet.
Zachowania młodzieży są zbliżone do tych, które prezentują dzieci. Ponad 90 proc. internautów w wieku 15-18 lat korzysta z sieci codziennie i jest online średnio przez 4 godziny i 28 minut.
Najmłodsi użytkownicy internetu w Polsce wybierają głównie platformy społecznościowe i streamingowe, a aż 92 proc. korzysta z komunikatorów. W teorii osób poniżej trzynastego roku życia nie powinno być w mediach społecznościowych. Raport dostarcza danych, że jest inaczej:
Dzieci (7-14 lat) i młodzież (15-18 lat) korzystają z serwisów społecznościowych bardziej intensywnie niż przeciętni internauci. Widać to po czasie poświęcanym na tę aktywność - to dziennie średnio 45 minut więcej niż pozostali użytkownicy.
Szczególnie popularnymi kategoriami tematycznymi wśród dzieci są edukacja i kultura. Młodzież również je preferuje, choć ich obecność jest też widoczna w serwisach zaliczanych do grupy erotyka (spędzają w nich średnio mniej czasu niż przeciętny internauta).
W raporcie podkreślono też, że:
Najpopularniejsze domeny w grupie wiekowej 7-14 lat to m.in. google.com, youtube.com, facebook.com czy wikipedia.org. Jednak może się to różnić w zależności od typu urządzenia (mobilne czy komputery osobiste). W przypadku młodzieży jest podobnie. Najczęściej wybierają serwisy społecznościowe, serwisy z treściami wideo oraz z bieżącymi informacjami.
Streamingu wideo w ostatnim kwartale 2024 r. używało 2,71 mln dzieci w wieku 7-14 lat. Młodzież również chętnie spędza czas w serwisach wideo lub na platformach VOD/OTT. Z raportu wynika, że 1,46 mln użytkowników streamingu to osoby w wieku od 15 do 18 lat.
Źródło: "Internet dzieci. Raport z obecności dzieci i młodzieży w internecie" autorstwa Magdaleny Bigaj, Konrada Ciesiołkiewicz, Krzysztofa Mikulskiego, Anny Miotk, Jadwigi Przewłockiej, Moniki Rosy, Aleksandry Załęskiej
Zobacz też:
Niektórzy rodzice nie odliczą ulgi na dziecko. Sprawdź, czy jesteś w tym gronie
Nowe przedmioty w szkole. Czy nauczyciele są na nie gotowi?
Tyle trzeba zapłacić za dobry wynik na maturze. Nauczyciele się cenią