Reklama
Reklama

Nowa ocena w szkołach. MEN wprowadza zmiany od września

"Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje szereg działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji włączającej, których celem jest poprawa funkcjonowania wszystkich uczniów, w tym z autyzmem, innymi niepełnosprawnościami" – zapewnia podsekretarz stanu Izabela Ziętka. Z czym wiąże się szkolna ocena funkcjonalna, która ma być ważnym elementem tego procesu?

W polskich szkołach pojawi się ocena funkcjonalna

Resort edukacji otrzymał interpelację dotyczącą dzieci z autyzmem. Posłowie Joanna Borowiak, Bożena Borys-Szopa, Jarosław Krajewski, Anna Milczanowska oraz Urszula Rusecka zwracają uwagę na kwestię badania i opisywania postępów tej grupy uczniów: 

W odpowiedzi podsekretarz stanu Izabeli Ziętki pojawia się stwierdzenie:

Jednym z elementów jest wdrożenie oceny funkcjonalnej, która "umożliwi identyfikację potrzeb dzieci i uczniów, a dzięki temu dostosowanie procesu nauczania do ich możliwości i potencjalnych trudności w uczeniu się".

Czym jest ocena funkcjonalna?

"W szkole ogólnodostępnej kształci się w tej chwili ponad 30 proc. uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Szukamy zatem różnych rozwiązań, jak tą szkołę wspierać, jak wpierać nauczycieli. Jednym z ważnych obszarów tego wspierania jest cały zakres diagnozowania, w tym niezwykle ważną rolę pełni ocena funkcjonalna" - wyjaśnił prof. Zenon Gajdzica w krótkim filmie zamieszczonym na oficjalnym profilu Instytutu Badań Edukacyjnych. 

Z materiałów przygotowanych przez IBE można dowiedzieć się, że ocena funkcjonalna to "wielowymiarowy proces rozpoznania i opisu stanu funkcjonowania osoby w środowisku, uwzględniający opis i identyfikację źródeł jej aktualnego zachowania (w tym przejawianych zasobów i deficytów); możliwości integralnego i zrównoważonego rozwoju badanej osoby, zarówno w aspekcie aktualizacji jej potencjału rozwojowego, jak i zakresu modyfikacji środowiska, w którym funkcjonuje".

Według ekspertów szkolną ocenę funkcjonalną powinny prowadzić osoby, które najlepiej znają dzieci i młodzież. Główną jej częścią jest obserwacja funkcjonalna dokonywana codziennie przez nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów. W założeniu zbieranie informacji ma odbywać się w naturalnym środowisku i powinno też uwzględniać informacje przekazywane przez uczniów. 

Zobacz także: Rozwiązania zadań z podręczników dla uczniów

Źródła: edukacja.dziennik.pl, facebook.com/IBEPIB, strefaedukacji.pl, fersdlaporadni.sgh.waw.pl

Zobacz też:

Te zwierzęta żyją w wyrobisku po kopalni. Powstanie tam jezioro

Legitymacja w mObywatel zamiast tradycyjnej od 1 lipca 2025. Co się zmieni?

Niedozwolone produkty wciąż dostępne w szkołach. Uczniowie "mogą je dostać od ręki"?

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: MEN | resort edukacji