Reklama
Reklama

Centyle na maturze i egzaminie ósmoklasisty. Co oznaczają?

Wyniki egzaminów są dla większości uczniów niczym wyrok – o przyszłości decyduje cyferka. Co gorsze, nie zawsze mówi ona wszystko. 85 proc. brzmi dobrze, ale centyl 55 – już niekoniecznie. I przede wszystkim: skąd taka różnica? Czas uporządkować ten chaos. Bo zrozumienie systemu to pierwszy krok do spokojnej głowy po ogłoszeniu wyników.

Choć centyl brzmi jak termin z podręcznika statystyki, w rzeczywistości to prostszy koncept niż się wydaje. Nie mówi mianowicie, ile punktów zdobyliśmy, tylko jak wypadliśmy na tle innych zdających. Jeśli uczeń widzi dla przykładu wynik w 75. centylu, oznacza to, że 75 proc. osób napisało egzamin gorzej niż on (i analogicznie - 25 proc. napisało lepiej).

Wysoki procent, niski centyl - jak to możliwe?

Centyl jest zatem wskaźnikiem pozycji, a nie wyniku. To trochę jak miejsce na mecie biegu, gdzie liczy się nie tylko osiągnięty czas, ale również zajęte miejsce na mecie. W praktyce często prowadzi to do zamieszania: może się zdarzyć, iż dwie osoby mają podobny wynik procentowy, ale zupełnie inny centyl. Dlaczego? Ponieważ zależy on od tego, jak poszło reszcie. I właśnie to sprawia, że centyle są jednak bardziej precyzyjne w porównywaniu uczniów — zwłaszcza wtedy, gdy poziom egzaminu był nietypowo wysoki lub niski. Zależą bowiem od tego, jak poszło reszcie, a to często ma kluczowe znaczenie.

Przeczytaj także: Pytania jawne na maturę ustną 2025 - lista pytań i odpowiedzi

Ale... dlaczego te centyle są ważne?

Wyobraźmy sobie egzamin, który był wyjątkowo łatwy. Większość uczniów osiąga wyniki powyżej 80 proc., więc samo patrzenie na procenty nie daje realnego obrazu różnic. I tu z pomocą przychodzą centyle. Bo jeśli 80 proc. ma większość, ale ty jesteś w 90. centylu — to znaczy, że mimo wszystko jesteś w topie. Centyl pokazuje więc, czy dany uczeń plasuje się wśród najlepszych, przeciętnych, czy poniżej średniej — niezależnie od tego, jak trudny (lub łatwy) był sam test.

Sprawdź także: W tych sytuacjach można unieważnić maturę

Egzamin ósmoklasisty vs. matura - te same centyle, ale... nie do końca

Na egzaminie ósmoklasisty centyle pojawiają się jako element informacji zwrotnej. Uczeń dowiaduje się, jak jego wynik wypada na tle całego kraju — i to może być pomocne przy wyborze szkoły średniej. Z maturą sprawa robi się bardziej złożona.

Otóż centyle mają większe znaczenie w kontekście rekrutacji na studia. Uczelnie, które mają dużo chętnych (a liczbę miejsc ograniczoną), uważniej przyglądają się wynikom. Dodatkowym sygnałem pozostają centyle, pokazując, jak kandydat wypada w ogólnopolskim kontekście. Problemem stają się jednak różne formuły matur (stara vs. nowa matura) i brak jednolitego przelicznika wyników. Uczniowie po starej maturze są porównywani z tymi po nowej, mimo że pisali inne arkusze. Centyl teoretycznie ma to wyrównywać, ale w praktyce  nie zawsze działa to tak, jak powinno.

Zrozumienie, co oznacza centyl i jak się go czyta, pozwala uniknąć wpadnięcia w pułapkę pozornych sprzeczności. Świetny wynik, niski centyl? Cóż, czasem tak po prostu bywa. Ważne, żeby umieć to prawidłowo zinterpretować.

Źródła: bryk.pl; samorząd.infor.pl

Zobacz też:

Oni nie zdawali egzaminu dojrzałości. Dziś są ludźmi sukcesu

Te osoby poznają wyniki matur wcześniej. Wystarczy jeden wniosek

Matura z matematyki. Wzory, których nie znajdziesz w tablicach

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: matura | egzamin ósmoklasisty